Az idei évben becsapott a Facebooknál a “Facebook Zero” jelenség, ami az organikus elérések jelentős csökkenését eredményezte. Emiatt már sokan temetni is kezdték platformot, ráadásul a Cambridge Analytica botrány nem csak a marketingesek, hanem a felhasználók körében is kicsapta a biztosítékot, amikor kiderült, hogy harmadik félnek adogatják el az adatokat. Rengeteg amerikai tini törölte is a profilját. Mindezek ellenére a legutóbbi statisztikákból kiderült, hogy hazánk legaktívabb facebookozói a nyugdíjasok, így a tiniknek már egyre kényelmetlenebb jelen lenni a platformon.

A Facebook azért folyamatosan bebiztosítja magát, azaz felvásárol cégeket, startupokat. 2012-ben megvásárolta az Instagramot, ami a legújabb mérések szerint átlépte a 2 millió (!) magyarországi felhasználót.

Ha még nem építed a céges Instagramodat, azonnal kezdj el kommunikálni, mert most ez még egy egészen olcsó  marketingeszköz. Ha nem látod át a céges márkaépítés lehetőségét, mutatok néhány adatot és kapsz pár tippet, amivel már elindíthatod az Instagram-kommunikációdat.

Nem elég posztolgatni

Elképesztő ütemben fejlődik a platform, ezért villantanod kell. Nem elég az, ha hetente kilöksz egy stock fotót, aztán lesajnálva azt mondod: ez nem működik.

A minőségi képek, a hozzákapcsolódó szövegek, a megfelelő hashtagek használata és a folyamatos kommunikáció fogja meg az embereket.

Az is érdekes számadat, hogy az Instagramon regisztrált üzleti oldalak mindössze 8%-a használ fizetett hirdetést. Hirdess az Instagramon! Ezzel tudsz most még robbantani, mert kicsi a verseny.

Engagement

Erre a szörnyű angol szóra nincs igazán megfelelő magyar fordítás. Legértelmesebben talán a “bevonódás” kifejezés írja le, de maradjunk az eredeti kifejezésnél.

Az engagement a megjelent tartalmakkal kapcsolatos aktivitásra, reakcióra értendő. Ilyen egy Facebook like, megosztás, egy Twitter retweet, vagy egy YouTube komment.

Rengeteg cég kezd el vaktában posztolgatni, de inkább kihányni posztokat a social mediába, viszont a posztokra egy darab like, megosztás vagy komment sem érkezik. Magyarul mindenki telibe kakálja azt, hogy a cég mit akar. Ez persze nem töri le a marketinges kollégát, tolja a tartalmat, talán még intenzívebben. Sajnos általában későn derül ki a cégnek hogy ez a tevékenység időrabló, haszontalan és DRÁGA. De legalább van.

Ahhoz megértsük és előnyünkre fordítsuk az engagementet, meg kell értenünk két nagyon egyszerű dolgot, amire fókuszálnunk kell: az algoritmust és a marketing pszichológiát.

Algoritmus

Az app 2016 nyarán kukába dobta az időrendi sorrendet, azóta az alapján rendezi a tartalmakat, hogy melyik oldallal milyen a kapcsolatunk – tehát mennyiszer lépünk vele kapcsolatba, hányszor lájkoljuk a posztjait, mennyiszer nézzük meg a profilját. Magyarul az Instagram folyamatosan elemzi a viselkedésünket, így ajánlj releváns, érdekes tartalmat.

De vigyázz, mert nem minden tartalmat mutat meg az algoritmus. 2018-ban ismét algoritmusfrissítés volt a Facebook és az Instagram rendszerében, ami azt eredményezte, hogy a céges Instagram posztok organikus elérését 60%-kal csökkentették. Ezzel azt akarják elérni, hogy még inkább minőségi, a felhasználót érdeklő tartalmakat lásson. Ez abból a szempontból rossz, ha gyorsan fel akarsz húzni egy nagy céges oldalt, viszont egyben nincs okod panaszra, hiszen még mindig ingyen juttathatod el tömegekhez a termékedet.

Mennyi az annyi? Több statisztika is van arról, hogy a posztolt tartalmak hány százaléka jelenik meg a feedben, de a jelenlegi általánosítás szerint a becsült érték kb. 10-15%.

Céges vagy személyes profil

Az tény, hogy a személyes profilok posztjai többször jelennek meg a hírfolyamban (csak úgy, mint a Facebookon), ezzel azt akarják elérni, hogy a cégek igenis hirdessék meg a posztjaikat. Sokan próbálkoztak azzal, hogy a céges oldalt visszaalakították személyes profillá, viszont a személyes profillal nem lehet Instagram hirdetéseket indítani, nem látszódnak a statisztikák és a termék funkció sem működik. Nem ajánlott és egyáltalán nem profi.

Mit kedvel az algoritmus?

Azt a tartalmat szereti, amire magas felhasználói aktivitás érkezik. Ezeket a posztokat a rendszer megcímkézi egy “magas minőségű” értékkel, így nagyobb organikus elérést is ad a posztnak.

Le sem tagadhatná a Facebook, hogy övék az Instagram, hiszen az Instagram algoritmusa is preferálja a videós tartalmakat. A videók a legtöbb esetben több ideig tartják az appban a felhasználót, ezért előnyben részesíti ezt a fajta tartalmat.

Az algoritmus értelmezése alapján a legerősebb elköteleződést a kommentek jelentik.

Mit tegyél, hogy felpörögjön az Instád?

FEED

Alakíts ki egy egységes rendszert. Terved meg meg azt, hogy mit és mikor posztolsz. Előre. Valósíts meg egy egységes stílust, de ez nem stock fotógyűjteményt jelent és főleg nem azt, hogy minden kép ugyanolyan legyen.

APP, AMIVEL MEGTUDHATOD, MIKOR ÉRDEMES POSZTOLNOD

A WhenToPost jelzi neked, hogy mikor a legaktívabbak a követőid. Ezzel megtalálhatod azt az időpontot, amikor a legtöbben fogják látni a posztodat.

Ha kíváncsi vagy arra, hogyan lehet még inkább felpörgetni az instádat, vagy csak kíváncsi vagy arra, hogy én hogyan használom ezeket az alkalmazásokat és a te vállalkozásodnak melyiket javasolnám, ide kattintva tudsz nekem írni.