Ételfutár marketing, avagy hogyan ijeszd el az éhes szájakat(7 perc olvasási idő)

Ételfutár marketing, avagy hogyan ijeszd el az éhes szájakat

Tartalomjegyzék

Habár néhány netes cikk foglalkozik az étterem marketing témakörével, olyat még nem találtam, amely az ételrendelős cégek a tipikus marketing-hibáit tárja fel. Ebben a cikkben a saját tapasztalataimat osztom meg a helyi (Tatabánya és környéke) étel házhozszállító cégek kommunikációjával kapcsolatban.
Ételrendelős céget felfuttatni és marketingezni nehéz, mert óriási a verseny, még akkor sem egyszerű, ha szűkebb célpiacnak adsz el, például vegánoknak vagy gluténérzékenyeknek. Az utóbbi célpiacnak szánt éttermek hazánkban most kezdenek felfutni, de ha az alapvető marketingelemek hiányoznak, akkor ők lehúzhatják a rolót.
Szóval nézzük meg, milyen hibák miatt hagynak az asztalon egy valag pénzt az ételfutár cégek.

1. hiba – „Elég nekünk a Facebook”

Gondolja ezt számos cégvezető. Szentül hiszik, hogy az online jelenlét egyenlő a Facebookkal. Ezzel most nem arra célzok, hogy kezdjenek el kommunikálni Instagramon is (ami egyébként szintén nem hülyeség), hanem arra, hogy a Facebookon kívül egyáltalán nem megtalálható a cég. Az már csak hab a tortán, hogy nincs hivatalos weboldaluk. Egy egyszerű oldal nem csak a megtalálhatóságot, hanem a vevő bizalmát is növeli.
Félöröm, ha van weboldal, de nem mobil-optimalizált. A nem-reszponzív honlapok jellemzően az okostelefonok elterjedése előtti időszakban készült, és jelentős részük az elkészítés óta nem is frissült, így elég brutális mutatvány a mobilos navigáció. Ez azért problémás, ugyanis a legfrissebb statisztikák szerint ma már többen rendelnek ételt mobilkészülékekről, mint számítógépen keresztül.

2. hiba – Nincs online rendelési lehetőség

Ez nem feltétlenül hiba, hiszen ha a cég profilja más, akkor felesleges ilyen modellt alkalmazni – egy nívós étterembe többnyire a hangulat, a kiszolgálás, és a különleges események miatt járnak az emberek.
Abban az esetben, ha van kiszállítás, és van a helynek weboldala is, akkor érdemes létrehozni egy rendelési felületet is. Ezt ma már egészen egyszerűen és olcsón el lehet készíteni. A legtöbb funkciót egy sima WordPress + WooCommerce kombó  100%-osan ki tudja szolgálni.
Számításba vehetők olyan online ételrendeléses gyűjtőoldalak is, mint  Netpincér vagy a Falatozz.hu, amelyek rendszere a gyors házhoz szállításra van kitalálva. Cégként a rendelések után bizonyos jutalék levonásra kerül, ami – úgy tudom, hogy – nem is kevés (15-30%/rendelés), ráadásul ezeken a felületeken valamivel nehezebb is magadhoz csábítanod a vevőket, hiszen minden hely egyenlő esélyekkel indul a versenyben (persze a vásárlói visszajelzések sokat számítanak).
Ezzel szemben a saját felületeden nem kell jutalékot fizetned egy külsős cégnek, elég egyszer kialakítani a rendelési rendszert és eljuttatni a lehetőséget a vevőkhöz.

3. hiba – Nincs online fizetési lehetőség

Ez elég ritka, viszont, ha adott a lehetőség az online rendelésre, akkor érdemes bekötni egy online fizetési rendszert is. A leggyakoribb oka az online fizetés hiányának az, hogy a vezetők nem ismerik, nem jártak utána vagy bizalmatlanok az online fizetéssel kapcsolatban.
A helyzet az, hogy ma a már-már tökéletes ez a technológia, és egy sor cég aprópénzért a kezedbe adja az online tranzakciós rendszerét, maximális SSL támogatással. Mindezért elenyésző összegű tranzakciós jutalékot kérnek. Lényegében 100%-ig biztonságosan fizethet nálad úgy, hogy Te nem is látod a vevő bankkártya adatait, mert ezt a tranzakciós cég intézi a háttérben. Egy nagyon egyszerű CRM rendszer segítségével akár a vásárlással is megszerezheted az email címüket (persze a GDPR miatt erre külön engedélyt kell kérned tőle!), így küldhetsz nekik hírlevelet vagy személyre szabott ajánlatokat, amelyekkel újra vásárlásra csábíthatod az éhes tömeget.
Néhány ajánlott, biztonságos fizetési rendszer:

  • OTP Simple
  • K&H online fizetési rendszere
  • CIB Bank online fizetési rendszere
  • Barion
  • BrainTree
  • PayPal

4. hiba – Nincs kép és leírás az ételekről

Rengeteg ételallergiás, glutén- és laktózérzékeny ember van, aki pont azért fél vásárolni egyes helyeken, mert nem tudja, milyen alapanyagokból készítik el az ételeket. Sok helyen még egy képet sem töltenek fel az ételről.
Még egy „egészséges” ember számára is kérdések merülhetnek fel, például az adagokkal kapcsoltban. Mit akar az, hogy fél adag? Hány dkg az a gyros tál?
Az sem segít, hogy rengeteg étterem valamilyen kreatív fantázianevekkel látja el az ételeit. Piros pont a kreativitásért, de nem egyszer tapasztaltam azt, hogy le sincs írva, hogy mi van az adott fantázianév mögött. Igazán megérdemli a vendég, hogy meg tudja, mi a lapul a „Herceg vacsorája” mögött.

Egész jól csinálja komáromi King Shoarma.
Egész jól csinálja komáromi King Shoarma.

6. hiba – „Mindenki tudja, hogy húsvétkor zárva vagyunk”

Vagy nem tudják. Mindenesetre kötelességed tudatni, mikor vagytok nyitva. Neked egyértelmű, de a vendégek nincsenek tisztában a nyitva tartással.
Erre szuper felület lehet a weboldalad, ahol akár egész évre kilistázhatod a nyitva tartást. Azért írd ki a közösségi felületekre is, biztos, ami biztos.
Ez történt velem tavasszal:

A kedvenc helyemről rendeltem, online kifizettem két gyros tálat, lévén, hogy a bankkártyás fizetés működik a weboldalukon. Fél percen belül megérkezett az automatikus visszaigazoló email – „a rendelésed készül”. Remek! Másfél óra várakozás jutott eszembe, hogy ünnep van, biztos sokan rendeltek. Ja, persze… vagy nincsenek nyitva. Szerencsére két percen belül megérkezett a futár. Éhes maradtam. Tehát ünnepnapokon zárva vannak. Követem őket Facebookon, de egy árva szó sem esett róla, weboldalon sem közölték, ráadásul nem állították le az online rendelést sem, így kifizettem azt, amit nem tudtam megenni amit akkor szerettem volna. Persze a szünet után levásárolhattam, de ahhoz telefonálnom kellett és tudatni a problémát. El sem tudom képzelni mennyi dühös, éhes ember járt hasonlóan.

7. hiba – Nincs vagy rossz reakció az online kritikákra

Az internetnek hála, a vállalkozások már sokkal átláthatóbban működnek. A vendégek könyörtelenül kimondják, ha rosszul csinálod a dolgod. Emlékszünk még a nagy BKK-T-Systems botrányra. Ugyanakkor a jó szolgáltatást szívesen ajánlják is, ráadásul a Facebookon már elérhető a csillagozás mellett az ajánlás funkció is, így begyűjthetsz néhány plusz pontot az új vevőknél.
Ha problémás üzenetet kapsz vagy negatív értékelést adnak, derítsd ki, hogy pontosan mi történt, és kompenzáld az ügyfelet, mert futótűzként terjed a negatív kritika. Előzd meg ezt, reagálj a visszajelzésekre és légy gáláns.

8. hiba – Nem használják ki a Google előnyeit

Ha hiszed, ha nem, a statisztikák és a tapasztalatok is azt bizonyítják, hogy a legtöbb vendéget a Google keresési találatok hozzák, ezért kár lenne kihagynod ezt a lehetőséget. A Google keresési találatainak elejére a Google Cégem profilod helyes kitöltésével, keresőoptimalizálással és AdWords (Ads) hirdetések segítségével juthatsz.
Te milyen hibákat tapasztalsz az éttermek és ételrendelős cégeknél? Írd meg kommentben!

Hírlevél

Tetszett a cikk?

Szeretnél az újakról értesítést kapni emailben?

Körülbelül 2 hetente jelenik meg új, hasznos blogbejegyzésem.  Iratkozz fel és és emailben küldöm, ha hasonló cikket írok!

Hírlevél
Ugye elsőként akarsz értesülni az új blogbejegyzésekről?
Hasonló bejegyzések
Ügyfeleim véleményei
Facebook
Visszaesett a forgalmad?

Most nem érdemes leállni a marketinggel, mert a dolgok rendeződése után az fog a legjobban rajtolni, aki folyamatosan résen van!

 

Pszt, van itt valami!

Villámkonzultáció

Foglalj egy 15 perces díjmentes telefonos villámkonzultációt!

Nyugi, akkor hívlak, amikor neked alkalmas.

Mikor hívhatlak?
(többet is bejelölhetsz)