Ha új honlapban gondolkodsz, egyáltalán nem mindegy, milyen lesz a végeredmény. Ha rossz honlapkészítőre bízod a céges oldalad megtervezését, akkor biztos lehetsz benne, hogy ártasz az üzletednek, hiszen a weboldal a céged egyik fő marketingcsatornája, így nagyban befolyásolja a céged megítélését és a pénztárcád méretét.
Elég csak egy gyenge dizájn, néhány hibás funkció, vagy csak ha lassan tölt be az oldal, a potenciális vevő szemében az élmény csorbul és elkönyveli silánynak.
Sajnos ezen a területen alacsony a belépési küszöb, egyre jobban hígul a szakma. Mivel már Dunát lehet rekeszteni a honlapkészítőkből, nagyon különböző árú és minőségű szolgáltatók vannak jelen a hazai piacon.
“Hát.. szar a honlapjuk.. de legalább itt lehet kapni..”
Ismerős a fenti helyzet? Biztos vagyok benne, hogy nem így akarsz megmaradni a vevőid fejében, inkább az a célod, hogy öröm legyen a honlapodat görgetni és vásárolni rajta.
Laikusként nehéz kiszűrni azt, hogy ki kókler és ki vérprofi. Annak érdekében, hogy elkerüld a kellemetlen szituációkat, érdemes néhány kritikus pontot megvizsgálni a kiszemelt fejlesztő kapcsán.
Íme néhány árulkodó jel, melyeknél azonnal érdemes kitenni a stop-táblát és keresni egy másik honlapkészítőt.
1. Túl olcsónak tűnik
Mindenki árérzékeny, ez rendben van, de nézzük meg reálisan a dolgokat. Igazán jó minőségű honlapot nem kapsz 150 000 Ft alatt, ahogyan prémium számítógépet sem kapsz ennyi pénzért, még talán használtan sem. Egy szakértő órabére nem olcsó, legyen szó bármilyen iparágról, ez alól a minőség honlapkészítő sem kivétel.
Most a korona idején különösen figyelj oda, ugyanis egyre többen ígérnek jó minőségű, komplett weboldalt 30-40 000 Ft-ért. Sőt, már 1000 termékes webshopra is láttam ajánlatot 70 000 Ft-ért. Ezen fejlesztők nagy részének elég csak a weboldalukra pillantani és aki egy kicsit is szemfüles, azonnal sarkon fordul, mert átjön, hogy itt bizony nem túl minőségi honlapok készülnek.
Tisztelet a kivételnek, előfordulhat, hogy van, akinek ennyiért megéri jó minőségben dolgoznia, de nem túl valószínű. Nekik inkább azt javaslom, hogy tanuljanak az árazási stratégiáról.
2. Egy-két nap alatt megvan
A jó munkához idő szükséges. A felhasználói útvonalat és a dizájnt meg kell tervezni, ez bizony időt vesz igénybe, még akkor is, ha az adott projekt az egyetlen, amivel éppen foglalkozik. Éppen ezért lehetetlen megfelelő átgondoltság, szaktudás mellett fillérekből, 1-2 nap alatt összerakni egy minőségi, profi és komplex weboldalt.
Ha egy cég azt ígéri, hogy néhány napos határidővel szállítja a honlapod, nagy az esélye annak, hogy elképesztően silány lesz a végeredmény, azaz szakmai szempontból értékelhetetlen munkát ad ki a kezéből.
Még az is elképzelhető, hogy a dizájn rendben van, ebben az esetben inkább a motorháztető alatt akadhatnak problémák, amelyek hosszútávon okozhatnak nagy problémát.
A leggyakoribb mulasztások: nem kötik be a látogatottsági mérőszoftvert vagy nincs felkészítve az oldal a támadások, feltörések ellen. Ezek nagy fejfájást tudnak okozni a későbbiekben.
3. Nincsenek referenciái
Az ár kérdésköre mellett fontos tudnunk, hogy milyen munkát végez a fejlesztő. Amennyiben a honlapján nincsenek kint az általa készített weboldalak, több, mint valószínű, hogy még nagyon kezdő a szakmában vagy nem meri kirakni premier plánba az elkészült projektjeit. Ez egyébként a legtöbb kezdőnél valós, én sem minden elkészített weboldalra vagyok büszke. Ezekre pedig igen.
4. Nincsenek vagy rossz ügyfélvisszajelzések vannak
Érdemes megvizsgálni a Google és a Facebookos értékeléseket. Ha ezekből nincs egy darab sem, vagy rosszak a visszajelzések, akkor intő jel lehet, érdemes elkerülni az adott honlapkészítőt.
5. Gagyi a honlapkészítő saját weboldala
Egyszerűen nézz rá a honlapjára. Tetszik, amit látsz? Könnyen kezelhető? Vizsgáld meg az oldalt asztali- és mobilnézetben is. Kattintgasd végig, próbálj ki minden funkciót.
Mit érzel, a saját weboldalára elég figyelmet fordít? Egy fejlesztő nem engedheti meg, hogy gyenge, hibás, lassú weboldala legyen, hiszen ez az első számú referenciája.
6. „Dobozos” árai vannak
Azaz fix árakkal dolgozik, nem rugalmas az árképzése. Domain név, 4-5 aloldal, egy logó és kész. Ez azért lehet necces, mert ha időközben kiderül, hogy mégis csak szükséged van valami extra funkcióra, ami plusz munkaidővel jár, akkor az vagy mélyen zsebbenyúlós lesz, vagy nem is vállalja, esetleg nagy kínlódás árán.
7. Nem ad kielégítő választ
Merj kérdezni! Ha az első szűrőn átment nálad a fejlesztő, azaz szimpatikus és tetszettek a referenciái, akkor kérj konzultációt. A legtöbb esetben ez ingyenes, így számodra semmilyen kötöttséggel nem jár.
Tedd fel bátran a kérdéseid, figyelj hogyan reagál. Ha türelmesen válaszol, emelett informatív és érthető válaszokat ad, akkor érdemes lehet folytatni munkakapcsolatot.
8. Nem vállalja a weboldal üzemeltetését
Ha a nem esik szó arról, hogy a weboldal elkészültét követően mi fog történni, akkor komolyan el kell gondolkodnod, hogy megfelelő-e a holnapkészítő a fejlesztésre.
Az elhanyagolt weboldalak állandó veszélynek vannak kitéve, íme néhány lehetséges probléma, ami akkor történhet, ha nincs karban tartva a honlapod:
- Eltörik az oldal / nem tölt be / valamelyik funkció nem működik
- Belassul, így a látogatók hamar kilépnek
- Feltörés esetén spam levelek ezreit küldik ki a te nevedben, ezért a tárhelyszolgáltató azonnal felfüggeszti a honlapod, amíg nem oldódik meg a probléma
- Kamu árajánlatkérések kínai/orosz robotoktól
- Kínai webáruházra irányítódik át
- Erotikus tartalmú hirdetések jelennek meg
- Megszerezhetik az ügyfeleid adatait, ami a GDPR árnyékában meglehetősen kényes következményeket von maga után
Ezek nem történnek meg törvényszerűen minden elhanyagolt honlappal, de a fenti listából mindet megtapasztaltam a saját szememmel.
Az interneten vagyunk, itt tömbösül az egész világ és nem mindenki jó szándékkal szörföl a neten. Nem engedheted meg magadnak, hogy pl. egy kampány kellős közepén lehaljon az oldalad, mert nem bírja a nagy forgalmat vagy egy támadás miatt pl. az Iszlám Állam zászlaja virítson a főoldaladon.
A honlap eredeti verziójának visszaállítása sokkal költségesebb, mint a megelőzés, hiszen azonnal meg kell oldani a problémát és a honlapod leállása esetén elképzelhető, hogy kiesett bevétellel is számolnod kell, arról nem is beszélve, mekkora presztízsveszteséggel kell számolnod az ügyfeleid szemében, ha a fentiek közül akár csak az egyik is bekövetkezik.
Bizonyosodj meg – igen, még laikusként is – a biztonsági megoldásokról, a szerver minőségéről és minden esetben ügyelj arra, hogy a honlapod megfelelően karban legyen tartva, minden azon futó szoftver a lehető legfrissebb legyen, így minimalizálhatod a kockázatot.
9. Végül: nézd meg milyen formában ad árajánlatot
Sok fejlesztő elköveti az a hibát, hogy egy 2 perces beszélgetés után kimondja az árat. Az igazán profik néhány alap, általános információ alapján nem tudnak pontos ajánlatot készíteni, hiszen minden cég egyedi tulajdonságokkal és igényekkel rendelkezik.
Nálam az első lépés egy laza hangvételű, díjmentes konzultáció, ahol átbeszéljük a részleteket és kicsit megismerjük egymást. Amennyiben a beszélgetésen szimpatikusak vagyunk egymásnak, akkor lépünk a következő szintre. Elkészítem az árajánlatot, aminek a formája egyáltalán nem megszokott, 10-ből 9 árajánlatkérő meglepődik és kellemes meglepetésként éri.
Kíváncsi vagy?
| Ha ez tetszett, ezek is érdekelhetnek:
- Ételfutár marketing, avagy hogyan ijeszd el az éhes szájakat(7 perc olvasási idő)
- [MARKETING TRENDEK 2019] Hogyan kezdd el megalapozni a 2019-es évedet?(13 perc olvasási idő)
- Ugyan már, az én weboldalamat úgysem törik fel!(5 perc olvasási idő)
- Mennyibe kerül egy weboldal 2024-ben?(7 perc olvasási idő)
- Így tökéletesítsd az idei Black Friday kampányod(7 perc olvasási idő)