Tetszik vagy sem, ennél lassabban már sosem fog változni a világ. A marketing is olyan ütemben fejlődik, hogy még a szakemberek is csak kapkodják a fejüket. Amit az egyetemisták tanulnak az online marketingről, azok a piacra lépéskor elavulttá válhatnak.

Azért annyira nem kell aggódni, a trendek láthatók és nagyjából lehet sejteni, merre megy a marketingszakma. Nézzük, mit érdemes beépítened 2019-ben a marketingedbe.

1. Videós tartalmak

A Netflix az új TV. A YouTube a második leglátogatottabb weboldal az interneten. A Facebook készül a saját videós platformjával. A Twitch nevű videostreaming szolgáltatás egyre nagyobb. Az Instagram elindította az Instagram TV nevű szolgáltatását.

A videók ilyen szintű terjedésének oka, hogy az emberek vizuálisak és gyorsan szeretnének megtudni minél több információt. A videókkal szórakoztató, mégis informatív tartalmakat közölhetünk úgy, hogy megragadjuk a néző figyelmét.

A vizuális tartalmak és reklámok sokkal jobban megmaradnak az emberek fejében,, mint az írások. Emlékezz vissza a gyermekkorodban futó TV reklámokra. Fel tudsz idézni reklámokat, reklámzenéket?

Egy klasszikus Coca Cola reklám:

Persze neked nem feltétlenül image-reklámot kell készítened, sokkal inkább olyat értékes tartalmat kell átadnod, ami megragadja az érdeklődőt.

Milyen tartalmat készíthetsz videó segítségével?
– Unboxing és “How to”, azaz termék kicsomagolós és “hogyan” videók
– Storytelling, magyarul mesélj el egy érdekes történetet
– Vásárlói visszajelzések, interjúk
– Vásárlói és érdeklődői kérdések megválaszolása – akár live formában
– Kutasd fel, mit látnának szívesen az emberek és vágj bele!

Az viszont nagy hiba szokott lenni, hogy az elkészült videós tartalmakat nem szabják át az online platformokra. Ez azt jelenti, hogy a TV reklámod nem feltétlenül állja meg a helyé a YouTube-on, vagy a Facebookon.

Aki már benne vagy az online körforgásban az tudja, hogy az internetes reklámok eleje kritikusan fontos, hiszen kb. 5 másodperced van arra, hogy megfogd a nézőt. 5 másodperc. Ennyi idő alatt döntenek az emberek arról, hogy érdekli-e a cuccod vagy sem.

Sokan direkt 4-5 másodperces, intenzív tartalmú videókat forgatnak le. A YouTube-on ezeket a rövid videókat nem lehet átpörgetni, viszont az üzenetet még át tudják adni. Érdemes kipróbálni.

Az utóbbi években egyre népszerűbb a videókkal, videósokkal való reklámozás. A YouTube-on egy átlagember naponta 1-1,5 órát tölt videónézéssel, az emberek 15%-a pedig több, mint 3 órát.

A következő trend a LinkedIn videós részlegének fejlődése lehet, viszont várhatóan a Snapchat videó értéke csökkenni fog, habár ez hazánkban jelenleg nem igazán releváns.

Érdemes figyelmet szentelni a “Youtube-generációnak” is. A Z generáció teljesen a digitális világban él, ők már tudatosan kerülik a reklámokat és ódivatúnak tartják a nyomtatott formátumokat. Náluk az információgyűjtés egyik legfontosabb eszköze a YouTube. Ha a fiatal korosztályt szeretnénk megcélozni, érdemes a YouTube-ra tartalmat gyártani, illetve együttműködéseket kialakítani a meglévő YouTube tartalomkreátorokkal.

2. GDPR, avagy a 2018-as év mumus-kifejezése

Habár a General Data Protection Regulation, mint rendelet, nem tekinthető marketing trendnek, viszont a 2018-as év első felét jelentősen meghatározta. A május 25-ei bevezetése miatt rengetegen aggódtak, úgy gondolták, hogy az Európai Unió kihúzza a KKV-k alól a talajt és ellehetetleníti a marketingtevékenységüket.

A GDPR röviden egy szabályzat azt foglalja össze, hogy a cégek milyen formában gyűjthetnek adatokat az érdeklődőkről vagy vevőkről. A GDPR bevezetése után már tényleg nincs jogi kiskapuja annak, hogy előzetes engedély nélkül leveleket vagy ajánlatokat küldjünk – legalábbis ezt így fogalmazták meg a törvényalkotók.

De miért lesz érdekes 2019-ben a GDPR, ha már él a határozat?

Még a magyar törvények nincsenek felkészülve rá, nincs meg a teljes értékű szabályozás, illetve precedens értékű jogi példára még kb. 2019-ig várnunk kell.

Ami sokaknak a legrosszabb hír: ha valaki online vásárol és elfogadja az adatvédelmi irányelveket, az még nem jelenti automatikusan azt, hogy feliratkoztathatjuk a hírlevelünkre. Erre külön engedélyt kell kérnünk, amit egy extra kipiálható mezővel oldhatunk meg, viszont az nem lehet előre bepipálva.

1. Értékes tartalmak újragondolása
Létrehoztál már olyan tartalmat, am igazán népszerű lett? Remek, ez egy értékes tartalom. Kérlek gondold újra más formátumban!

Például ha írtál egy szuper cikket, abból a fontosabb részeket kiragadva egy tömör, rövid videót készíthetsz a YouTube-ra, majd feltöltheted a Facebookra is. Nagyobb terjedelmű cikkek esetén akár több videót is készíthetsz belőlük, így apró szeletekre vághatod a meglévő tartalmaid, ezzel az érdeklődők könnyen fogyasztható, tömör anyagokat kapnak.

Ne felejtsd el azt sem, hogy az interneten gigászi méretű tartalom található meg. Ezért az a tartalom, amit tegnap posztoltál, az pár hét alatt elfelejtődik. Az új érdeklődők pedig nem is fogják olvasni, olyan gyorsan tűnik el az új tartalmak között.

A megoldás tehát az, hogy a régi tartalmaidat frissen tartsd. Oszd meg őket újra, vagy gondold újra más formátumokban és hozz létre belőlük újra értéket.

3. Még nagyobb teret kap a közösségi média marketing

A social media eszközei is folyamatosan változnak. Még mindig nagyon népszerűek a chatbotok (khmm Pepsi..), ez még néhány évig biztosan jó eszköz lesz a direkt kommunikáló cégek számára.

Én úgy érzem, a chatbotok hosszútávon nem fogják beváltani a hozzájuk fűzött reményeket. Olyan szinten személytelen, mint a telekommunikációs cégek automata bejelentkező hangjai, akik a “számlabefizetéshez nyomja meg az 1-es gombot” mondogatják.

Folytatódik a push marketing, azaz a cégek hirdetnek, remarketing listát építenek, és értékesítenek.

Hosszútávon viszont a zárt, törzset alkotó csoportok a legjövedelmezőbb megoldások, viszont erre külön stratégiát kell felállítani. Kell, hogy legyen célja a csoportnak; ki kell találni, hogy mitől lesz egyedi; hogyan tudunk folyamatos aktivitást és vásárlást generálni; hogyan lehet upsellezni nekik.

Egyre aktívabb probléma a Facebook ignorálása. Én a Facebook idővonalat egyre ritkábban pörgetem. Az ismerőseim nagy része szintén így tesz. Az emberek kezdik unni a Facebookot és ezt maga a cég is észrevette. Ezért még inkább burokba rendezi a a tartalmakat, hogy mindenképp olyan tartalmat láss, ami valóban érdekel Téged. Ezért olyan tartalmat kell készítened, amellyel fent tudod tartani az emberek figyelmét.

Kisebb költésnövekedésre lehet számítani a közösségi média hirdetéseik kapcsán.

4. Meghal az email marketing

De nem 2019-ben. Él és virul, ráadásul még mindig az egyik, ha nem a legjobban megtérülő marketingeszköz a KKV-k számára.

Az email marketing titka az, hogy megfelelő mennyiségű információt begyűjtsünk a célpiacunkról és értékes információkat küldjünk nekik. Nem érdekel senkit a folyamatos reklámlevél, ma már szinte spam-nek érződik.

A mai szoftvereknek köszönhetően kiválóan lehet szegmentálni a feliratkozókat, így az egyes csoportoknak direkt azokat a tartalmakat tudjuk kiküldeni, ami az érdeklődésüknek megfelel.

Vedd észre, hogy a trendek változnak. Teszteld le, hogy nálad mi működik. Nincs aranyszabály, viszont az általánosságban már nem igaz, hogy küldj ki 2-3 naponta egy emailt, mert az jó lesz. Inkább az interaktivitás legyen a kommunikációd célja. Ne csak közölj nekik. Kérdezd ki őket a szolgáltatásodról, kérd ki a véleményüket, pontozzanak téged, alakítsák ők is a szolgáltatásod/terméked, kérd meg őket, hogy írják le a problémáikat. Mennyivel nagyszerűbb és vevőközpontúbb hozzáállás ez, mint az ajánlatod folyamatos küldése!

Sokan gyomorgörcsöt kapnak, amikor leiratkoznak az emberek a listájukról. Pedig ez jó. Miért fizetnél olyan emberért a listán, aki nem akar tőled emaileket kapni? Ő nagy valószínűséggel vásárolni sem fog nálad. Tehát tartsd tisztán a listádat, kukázd ki azokat, akik nem olvassák a leveleid.

El nem hanyagolható terület a tárgymezők A/B tesztje. Szinte minden hírlevélküldő tudja és jelentősen megemelheti az emailek megnyitásának arányát. A szoftver egy kis mintán leteszteli az eredményesebb tárgysort, majd az eredményesebb tárgysort küldi ki a lista nagyobb részére.

5. Még jobban ismerned kell a konkurenciádat

Tudtad, hogy hazánkban 10 cégvezetőből 2 tudja megmondani, hogy kik a konkurensei és a termékeik és szolgáltatásaik miben térnek el?

Pedig a marketingterv alapvető része, hogy ismerjük a konkurenciát, hiszen így ki tudunk dolgozni egy jobb ajánlatot.

Talán a vásárlók nem fogják összehasonlítani a cégeket? Ha ez így lenne, nem látogatná senki az Árgépet és az Árukeresőt.

Egyre több versenytársad lesz, a vevők pedig egyre több cég közül választhatnak. Ismerd ki a konkurenciád és dolgozz ki egy jobb stratégiát!

6. Chat ablak

Az érdeklődők azonnali választ akarnak a kérdéseikre. Neked pedig fontos, hogy minél gyorsabban bejöjjön a pénz. Ehhez gyorsan kell reagálni, amíg a döntési folyamatban van a potenciális vevő.

Éppen ezért egyre több weboldal használ chat ablakokat, ahol a látogató kérdezhet, az ügyfélszolgálati munkatárs pedig azonnal válaszolhat.

Ilyen chatablakokat be lehet építeni a Facebook Messenger alapjaira is, de léteznek külön, akár automatizált chat ablakok is, amelyek szegmentált, direkt kérdéseken keresztül vezetik rá a látogatót a helyes döntésre, azaz a vásárlásra.

7. Lokális online marketing

Különösen fontos terület ez a fizikai hellyel is rendelkező cégek esetén (boltok, vendéglők, kávézók, szalonok).

Az emberek egyre inkább kinyilvánítják a véleményüket, egyre nagyobb kedvvel alkotnak véleményt egy vállalkozásról, termékről vagy szolgáltatásról.

A vevők a közösségi oldalakon vagy a Google Maps-en keresztül szokták értékelést adni, ráadásul a Google extra Google Drive tárhellyel jutalmazza azokat, akik rendszeresen értékelnek helyeket a Térkép-szolgáltatásban.

Az online hirdetésekben is megjelenik a lokális marketing előnye, méghozzá a helyalapú célzás kapcsán. Célozhatunk kifejezetten településekre, megyékre, de célozhatunk szűkebben akár kerületekre és utcákra is. A helyalapú célzást a demográfiai és érdeklődési célzással kombinálva igazán célzott rétegnek üzenhetünk.

Például Google Ads-ben megcélozhatjuk a kerületünkben élő 20-35 közötti nőket, akik a “téli csizma” kifejezésre keresnek rá, és beinvitálhatjuk, hogy tekintsék meg a legújabb téli termékeinket.

8. Dolgozz ki egy rendszert a személyre szabott ajánlatokra

Az ügyfeleket egy dolog érdekel: az, amit te árulsz, az nekik jó-e, és ha igen, miért a te cuccodat válassza. Ez persze legtöbbször annak a függvénye, hogy mennyire értette meg a vevő az üzenetet, és benne van-e a döntési folyamatban (azaz már felkeltettük a figyelmét). Llehet, hogy nem is lesz túl olcsó, mire ideáig elérünk.

Észrevetted, hogy ma már egyre többen személyre szabott ajánlatokra vágynak?

A modern CRM szoftverek és a big-datának köszönhetően ma már egészen könnyű személyre szabott ajánlatokat kidolgozni. A cél itt is a lista szegmentálása. Például ha észreveszünk a listánkon egy olyan csoportot, akik férfiak és házasok, nekik készíthetünk olyan ajánlatot, ami a házaspároknak készült. A személyesség miatt akár 4x nagyobb konverzióra számíthatunk – lévén, hogy az üzenet “neki szól”.

9. Ma már mindenki lehet influencer

A közösségi média teret adott annak, hogy mindenki egyenlőnek érezhesse magát, így az online világban bárki bármit kommunikálhat kiféle.

Viszont csak nemrégiben kapott ilyen fancy nevet a befolyásoló marketing. Az internet megjelenése előtt a TV, a rádió, a színházak népszerű szereplői bírtak befolyással lenni a rajongóikra. Körülbelül most is így néz ki az interneten, ma már bárki lehet influencer, akár 1 hét alatt is. A kérdés az, hogy ezt a trendet fent tudja-e tartani, tud-e olyan tartalmat adni, amivel egyedi marad és nem tűnik el a süllyesztőben a többi influencer között.

A nagyobb influencereknek már saját menedzsere vagy csapata van. Külön YouTube partnerügynökségek menedzselik a céges felkéréseket – hiszen az ügynökségek kiterjedt kapcsolati hálóval rendelkeznek, így számos hirdetőkkel tudják összehozni az influencert. Már-már nagyobb sztárnak számítanak, mint a TV-szereplők.

10. Tisztítsd meg a marketinged!

Használd fel a 80/20-as szabályt, azaz a Pareto-elvet. A bevételed 80%-áért a befektetett munka 20%-a felelős.

Vegyél elő egy excel táblát, nyisd meg a Google Analyticset, és menj végig az összes mérhető marketingeszközödön. Nézd meg, mi működik és mi viszi a pénzt, az időt és az energiát. Ami jól megy, azt használd tovább, amivel sok a macera és nem térül meg, azt vágd ki!